Újdonságok a 2.6-ban: Körív illesztésű pályatervező

Mi várható a 2.6-os LinuxCNC-ben?

Jelenleg a 2.5.3 a LinuxCNC legújabb stabil verziója. Még nincs végleges kiadási dátum a 2.6-ra, de gőzerővel folyik a munka sok fronton. Pár érdekességről elöljáróban szeretnék beszámolni.

Körív átmenetes pályatervező (circular blending trajectory planner)

A jelenleg használatos parabolikus átmenetű (parabolic blending) trajektória tervező általánosságban jól működik, de vannak korlátai. Ezek közül az egyik, hogy csak egy szakaszt (egyenes vagy körív, vagy azok bármilyen kombinációja) tekint előre és nem veszi figyelembe a bejárandó pálya további részleteit a pályatervezésnél. Ennek következtében a nagyméretű programokban, ahol sok apró szakasz található – főleg gravírozásnál – jelentős kisebb a sebesség az elérhető elméleti maximumnál.

A Robert Ellenberg által készített új körív átmenetű pályatervezője a sok rövid szakaszból álló marópálya esetén jelentősen csökkenti a megmunkálási időt, köszönhetően nagyobb sebességeknek. A pályatervező alapértelmezésben 50 egymást követő szakaszt vesz figyelembe. A tesztelés kifejezetten jó eredményeket mutatott. Előfordult, hogy 35%-50%-kal csökkent a végrehajtási idő a jelenlegi pálytervezőhöz képest.

Ami még érdekesség, hogy a tesztelések során kiderült, hogy a Mach3 pályatervezője helyenként igen jelentős mértékben túllépte a programban beállított a maximális sebességet. Ez a határértékek jelentős megsértése és nem lenne szabad ilyennek előfordulnia. Lett is kisebb vihar ebből a Mach3 fórumokon. Az esetek nagy részében a nem jelent gondot, mert a léptető motoros rendszerek gyakorlatilag “elskilanak” ez felett, de szervók esetén ez már hibát eredményez. Nem véletlen, hogy a Mach felhasználók alig 5% használ csak szervókat.

Lássunk néháyn konkrét összehasonlítást a két pályatervezőről

Az alábbi képen egy gravírozás megmunkálási ideje látható a jobb oldali panelen:
Cycle time: 2:53:8 azaz majdnem három óra a megmunkálási idő

Screenshot from 2014-02-08 15-27-59

Ugyanez az új pályatervezővel: 1 óra 33 perc.

Screenshot from 2014-02-08 20-54-20

És itt egy videó, igaz eléggé gyenge minőségben, de a lényeg látszik: a jelenlegi pályatervezővel a maximális sebesség 100 egység körül van, az újjal ez bőven felmegy 400 fölé.

Rövidesen teszek fel majd saját teszt eredményeket is.

A következő részekben bemutatok egy-két ígéretes fejlesztést az új grafikus felületekről, megnézünk egy progamnyelvet, amivel sokkal átláthatóbb és olvashatóbb módon lehet G kódot írni, valamint lesz szó a BeagleBoneBlack újdonságairól is.

This entry was posted in Cikkek and tagged , , . Bookmark the permalink.

Minden vélemény számít!